יום רביעי, 15 ביוני 2011

רחוב יוסף בן מתתיהו

אחר הצהריים הלכתי ברחוב יפו באזור שוק מחנה יהודה. מול ישיבת עץ חיים פניתי לרחוב יוסף בן מתתיהו, שבעבר נקרא רחוב "יוספוס". הרחוב היה שקט והמולת השוק לא נשמעה בו. אמהות עם ילדים בעגלות, וילדים רכובים על אופניים קטנים עברו בו כשהמשכתי בדרכי במורד הרחוב, לכיוון רחוב מלכי ישראל.
יוסף בן מתתיהו או בשמו הרומי: טיטוס פלאוויוס יוספוס,‏ מוכר גם בצורה המשובשת שהשתרשה; יוספוס פלאוויוס.‏ הוא נולד בירושלים למשפחת כוהנים יהודית מיוחסת, ואף מצד אמו הוא היה נצר למשפחת החשמונאים. בן מתתיהו היה היסטוריון, סופר ומצביא יהודי בתקופת המרד הגדול, במהלכו נפל בשבי הרומאים ביודפת. על אף נפילתו בשבי, הוא זכה באהדתם של קיסרי השושלת הפלאבית, אספסיאנוס ובנו, טיטוס, שהעניקו לו אזרחות רומית ונחלת מגורים ברומא, שם חי במהלך המחצית השנייה של חייו. כשקיבל את האזרחות הרומית על ידי טיטוס, שינה את שמו על שם פטרונו כנהוג ל"טיטוס פלאוויוס יוספוס".
על יד פינת רחוב שפת אמת נעצרתי מול מבנה דו קומתי ישן, שעל דלתותיו האפורות מפורזלים סמלי מגן דוד ופיתוחים שונים. ליד המשקופים הצבועים בלבן יכולתי להבחין בקופת צדקה ובכתובת "יוסף בן מתיהו 19" שמישהו דאג להוסיף על הקיר. גם היום, אחרי שנים כה רבות, שמו של בן מתתיהו מוסיף להשתנות, ברוח הזמן.

--
29.04.2011 ~ פורסם בעכבר העיר, כל העיר, ירושלים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה