יום חמישי, 10 במרץ 2011

בית יהודאיוף-חפץ

עברתי ברחוב עזרא שבשכונת הבוכרים. לוחות המודעות הרבים משמשים לעדכון התושבים בחדשות המקומיות והמדרכות הצרות בקטעים מסוימים מאלצות את הולכי הרגל לרדת לכביש. כשביקרתי במקום התנועה היתה מועטה והרחוב שקט, אף שהוא משמש גם למעבר תחבורה ציבורית.

בין ישיבות וכוללים, חנויות מכולת וחנויות לחומרי בניין, בחורי ישיבה, אמהות עם ילדים על הידיים ובעגלה – משך את מבטי מבנה ייחודי. בניין דו קומתי, שחזיתו ארוכה ומרשימה, גדושת עמודים, כרכובים, סמלי מגן דוד ועיטורים אחרים. הסתקרנתי לדעת אם תושבי השכונה והעוברים והשבים שחולפים על פני הבניין מכירים את עברו ומה נעשה כיום כדי לשמרו.

המבנה, בית יהודאיוף-חפץ, השוכן ברח' עזרא 19, נבנה בתחילת המאה הקודמת במימונו של אלישע יהודאיוף, ע"י חתנו ישראל חפץ ולמען משפחתו. אלישע יהודאיוף חי אז באוזבקיסטן ושלח כסף לחפץ, שגר בעיר העתיקה בירושלים. הבית נחשב בתקופתו לאחד הבניינים המפוארים ביותר בירושלים ובארץ ישראל כולה, ולכן עם סיום בנייתו נפוצה אגדה שהבית ראוי למגורי המשיח לכשיבוא, ובינתיים כונה בשם "הארמון".

במלחמת העולם הראשונה שימש הבית כמפקדת הצבא העות'מאני בירושלים. בשנת 1918 שימש ה"ארמון" משכן לבית הספר לבנות על שם שפיצר ולבית היתומים 'ציון' של הרב בלומנטל. בשנות הארבעים של המאה העשרים שימש המבנה כמרכז פעילות הארגון בירושלים כנגד הבריטים ומשנות החמישים שכנו בו שני בתי ספר חרדיים לבנות.

--

06.08.2010 ~ פורסם בעכבר העיר, כל העיר, ירושלים

תגובה 1:

  1. קוראים לבנין הנפלא הזה שהוא מוזנך להחריד,הארמון הבוכרי. שם התחתן הרב עובדיה יוסף.

    השבמחק