יום שני, 7 במרץ 2011

רחוב מוריה

בדרך לתחנה המרכזית, חלפתי על פני רחוב מוריה, רחוב קטן ללא מוצא, שמסתעף מרחוב יפו, בין סניף בנק לדוכן פיס, לאורך כ-20מ' לכיוון ככר אלנבי. הרחוב נקרא על שם העיתון העברי שנוסד בשנת תר"ע (1910) ויצא לאור במשך כחמש שנים. את העיתון יסד בירושלים המדפיס רבי יהודה אהרן וייס, לאחר דעיכתו של "החבצלת" שהיה לפני כן העיתון המוביל של היישוב העברי הדתי בירושלים. האישור להוציא לאור את "מוריה", שהיה גם שמו של בית-הדפוס בו נדפס העיתון, ניתן על ידי השלטונות הטורקיים לאחר מתן התחייבות לשמור על החוק העות'מאני.

במשך כל שנות הופעתו של העיתון שימש יצחק יעקב ילין (1885-1964) מחלוצי העיתונות העברית בארץ, כעורכו הראשי ואף כתב רבים ממאמריו. ילין ערך את השבועונים "לפי שעה", "בענייני דיומא", ו-"הד העם" ופרסם מאמרים רבים בעיתונות המקומית.

יחד עם וייס, שם ילין לעיתון כמטרה לתקן את ה-"ישוב הישן" ודרכו הציבורית. כבר בגיליון הראשון הוסברה כוונת המייסדים לפנות ליהדות החרדית באופן המבטא חופש ביטוי ואובייקטיביות.

תחילה הופיע מוריה כשבועון, אך בהמשך הפך לעיתון יומי בתוספת מהדורה שבועית מורחבת עבור קוראים בחו"ל. בכך היה לאחד מעשרת העיתונים היומיים הראשונים שראו אור בירושלים.

העיתון נסגר בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה על ידי הממשל העות'מאני לאחר שילין לא קיים את הצו שאסר לעסוק בעניינים מדיניים.

--

25.06.2010 ~ פורסם בעכבר העיר, כל העיר, ירושלים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה