יום ראשון, 27 במרץ 2011

בית בונם ברחביה

בשעות הערב המוקדמות עברתי בשכונת רחביה בצומת הרחובות רמב"ן וארלוזורוב, כשראיתי מולי בית דו קומתי מרשים שדקל וושינגטוניה בחזיתו. זהו בית בונם, שהוכתר כ"אחת היצירות הקנוניות של אדריכלות הסגנון הבינלאומי בארץ ישראל ובירושלים בפרט".

הבית בן שתי הקומות נבנה על פי תוכניותיו של האדריכל והצייר ליאופולד קרקואר בשנים 1936-1935 ביוזמת משפחת בונם. הבניין שימש כבית דירות להשכרה אך גם בעליו, שעלו לארץ מגרמניה, התגוררו בו - בקומת הקרקע ד"ר פאול ואירמה בונם, ובקומה השנייה הרמן ודלפינה בונם. הנכס נמכר עם דייריו המוגנים לבנק לאומי בשנת 1967 ומאז ועד היום משמש הבניין סניף בנק.

לפני כחמש שנים, הוחלט בבנק לאומי על שיפוץ יסודי של הבניין. בוצע תחקיר היסטורי לצורך תכנון עבודת השימור, שבמהלכו נמצאו התוכניות המקוריות בארכיון הציוני המרכזי, רואיינו קרובי משפחה והוגש תיק תיעוד היסטורי, בשיתוף עם אדריכל עלי ורדי, לעיריית ירושלים. המבנה שוחזר יפה לפרטיו ולפתחיו המקוריים, כל התוספות הוסרו, ובמקום התקרה האטומה שמעל לחצר הפנימית הונחה תקרת זכוכית.

ליאופולד קרקואר, אדריכל ומהנדס בהכשרתו, נולד בוינה בשנת 1890 ועלה לארץ בשנת 1924. הוא תכנן מבנים בכל רחבי הארץ ונודע גם בשל ציורי הנוף והטבע הייחודיים של ירושלים ודמויותיה האנושיות. קרקואר נפטר בירושלים בשנת 1954. בתו, הארכיאולוגית פרופ' טרודה דותן, סייעה ותמכה בתהליך החקר ההיסטורי לתיעוד שימור הבניין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה