יום שני, 7 במרץ 2011

רחוב בן גבריאל בתלפיות

טיילתי ברחוב קטן בירושלים, בשכונת תלפיות, שנקרא על שמו של הסופר משה יעקב בן גבריאל. תלפיות היא שכונה ירושלמית ותיקה, השוכנת בגבולה הדרום-מזרחי של העיר. השכונה התפתחה בתקופת המנדט, וכוללת אזור מגורים ירוק ופסטורלי, ולצדו שיכונים ואזור תעשייה.

משה יעקב בן גבריאל נולד בשם אויגן הופליך (Eugen Hoeflich) אך שינה את שמו כאשר החליט לקשור את חייו בארץ-ישראל בראשית שנות העשרים, לאחר ששירת כקצין בצבא האוסטרי במלחמת העולם הראשונה. הוא היה נשוי לשחקנית והמורה מרים בן גבריאל (שנבל) שנולדה בשלזיה, בביליץ, לפסנתרן הנודע - ארתור שנבל ושגדלה וחייתה בוינה. מרים שיחקה על במות התיאטרון, והייתה חברה בהתאחדות האמנים היהודיים - הרוח. היא עלתה לארץ ישראל ב-1925 ועם עלותה ארצה, התיישבה בירושלים והסבה את עיסוקה להוראת הפונטיקה של השפה העברית. מרים הייתה המורה הראשונה לפונטיקה עברית בארץ ישראל, ואף כתבה בעיתוני ארץ ישראל ובעיתונים בחו"ל.

בן-גבריאל מצא בנופים האנושיים והפיסיים של ארץ-ישראל מקור לא אכזב לכתיבתו בפרוזה ושירה, אך התפרנס מכתיבה עיתונאית בעיתונות האירופית ובזו המקומית - בעיתון באנגלית "פלסטיין פוסט". אף שכתב בעיקר בגרמנית, כמה ספרים משלו התפרסמו בתרגום עברי. הידוע שבהם הוא "בית ברחוב הקרפיונים", שנקרא במהדורה קודמת "בית בפראג". ספרים אחרים שכתב הם "זהב בחוצות", "הבריחה תרשישה", "שועלים בירושלים", "האזרח האמיץ מחשבי בימי שלום ובמלחמה" ו"בבית אחד נתאלמנו".

--

18.06.2010 ~ פורסם בעכבר העיר, כל העיר, ירושלים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה