יום שני, 7 במרץ 2011

שיכון המקשר א'

השבוע טיילתי בשיכון "המקשר א" שבשכונת קרית משה, שבו גרו כמה מחברי קואופרטיב הנהגים של חברת "המקשר", שהקימו את השיכון ב-1937 (תרצ"ז). "המקשר" הייתה אגודה שיתופית – קואופרטיב – שהפעיל תחבורה ציבורית בירושלים, באמצעות אוטובוסים. נסיעה באוטובוס של "המקשר" תוארה בספרו של חיים סבתו "בואי הרוח". הקואופרטיב פעל משנת 1931 עד 1967, אז התמזג "המקשר" עם קואופרטיב אגד.

השיכון כולל כ-15 בתים משותפים מצופים טיח שפריץ, שבנויים על שטח משולש בן כשבעה דונם, התחום בין הרחובות שד' הרצל, פיק, וקרית משה. לצורך הבנייה נערכה תחרות בין ארכיטקטים לתכנון עשרה בניינים על שטח מצומצם של שישה דונמים, כשהתנאים שנדרשו היו: יצירת ציר אורך כשהבתים משני צדיו, עם שטח ירוק. חניון ומוסך "המקשר" שכנו מול השיכון, בצד המזרחי של שד' הרצל והם מוזכרים בספריו של מאיר שלו, שגדל בסביבה.

השיכון שנבנה היה של בתים מבטון בני שתי קומות, בכל קומה שתי דירות בנות שלושה חדרים, בסך הכל 40 דירות. מאחר שהשיכון אכלס רק מחצית מחברי "המקשר" באותה תקופה, נקנה מאוחר יותר שטח נוסף - מאחורי מוסך "המקשר". השיכון השני - "המקשר ב" -נבנה ב-1945 והיו בו 53 דירות. שיכון זה נהרס עם בניית כביש בגין. שיכון "המקשר א" מיועד להריסה כחלק מתוכנית ציפוף בינוי של עיריית ירושלים‏‏.

אתר נוסטלגיה ל"המקשר": http://www.hamekasher.com/

עוד על השכונה, בספר "קרית משה - תולדותיה של שכונה", יוחאי רודיק ונאווה כהן ברוזובסקי (עורכים), הוצאת מוסד הרב קוק, 2008

04.06.2010 ~ פורסם בעכבר העיר, כל העיר, ירושלים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה