יום חמישי, 17 במרץ 2011

עץ החרוב העתיק ברח' יוסף חיים

ביום האחרון של חודש אוקטובר הלכתי לבקר את חברי עדי בנחלאות. במפגש הרחובות אילת ויוסף חיים, רגע לפני שהגעתי לביתו של עדי, הרמתי את ראשי וראיתי מעבר לחומה, בתוך חצר פרטית, עץ חרוב בגובה בניין בן שלוש קומות. עץ החרוב המיוחד הזה, הינו בן כ-500 שנה, אם כי אחד השכנים שתהה למה אני מצלם את העץ טען שהעץ בן 750 שנה. העץ הוערך על ידי עורכי סקר העצים הבוגרים ב-2005 כאחד משלושת העצים העתיקים ביותר בישראל. לפי המפה הירוקה של ירושלים, בעלי הבית מודעים לחשיבותו של העץ, שנמצא בגינה פרטית, ומטפלים בו.


חרוב מצוי (Ceratonia siliqua) הוא עץ ירוק עד, ממשפחת הקסאלפיניים, שיכול להגיע לגובה של 10 - 15 מטר. בפרי החרוב יש מעט מאוד מים ומכאן שמו, אם כי יש סברה שהחרוב קיבל את שמו מכיוון שפריו דומה לחרב. עצי החרוב פורחים באוקטובר וזהו העץ הים תיכוני היחיד שפורח במועד זה.


הרחוב שבקצהו עומד העץ, נקרא על שמו של הרב יוסף חיים מבגדאד, "הבן איש חי", מנהיגה של יהדות בבל בדורו. הרב יוסף חיים היה מגדולי האחרונים, פוסק, מקובל, דרשן ואחד הפוסקים הפופולריים בקרב היהודים הספרדים המסורתיים והדתיים בישראל. ספרו המפורסם ביותר הוא "בן איש חי" ולרוב הוא מכונה על שמו.


המפה הירוקה של ירושלים: http://www.greenmap.org.il/


--
05.11.2010 ~ פורסם בעכבר העיר, כל העיר, ירושלים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה