יום חמישי, 17 במרץ 2011

עופרית הכף שאיננה עוד ובית שטאקלף ביורדי הסירה

ברח' יורדי הסירה 3 צמח שיח יפה שגלש מחצר הבית אל הרחוב הצר ומשך את תשומת לבי. השיח הוא עופרית הכף, Plumbago auriculata (capensis), שיח ירוק עד שפורח ברוב חודשי השנה, ובעל אשכולות פריחה בצבע תכלת. כשאר המינים מסוגו, ממשפחת העפריתיים - משפחת צמחי פרחים מסדרת הציפורנאים - עלי הגביע שלו מכוסים שערות דביקות, המאפשרות את 'הדבקת' האשכול לדש החולצה, או הדבקת פרח בודד לתנוך האוזן, כעגיל. מספר מינים לא גדול ממשפחה זו משמשים כצמחי תרבות, למטרות נוי. השימוש בעופרית הכף כגדר חיה נפוץ במיוחד.

הבית ברח' יורדי הסירה 3, בית חד קומתי בעל גג רעפים, ששביל הגישה אליו מרוצף אריחים מסוגננים בשחור ולבן, שני עצי תמר מצדדיו וזוג עמודים בחזיתו, היה ביתה של משפחת שטאקלף (Stakleff) הערבית-נוצרית. לדברי גדעון שילה, מורה דרך ומתרגם, בבעלות המשפחה היה בית החרושת לקרח שעמד על מגרש מדרום לבית החולים משגב לדך, ברח' חזקיהו המלך. משפחת שטאקלף ניהלה גם את קולנוע "ריג'נסי", הוא קולנוע סמדר שבמושבה הגרמנית, בין 1940 ל1947.

בשבוע שעבר, עברתי שוב במקום, וראיתי שהשיח היפה איננו, ובמקומו הוקמה גדר פח גבוהה שמקיפה את החצר, במסגרת עבודות בנייה במקום.

--
29.10.2010 ~ פורסם בעכבר העיר, כל העיר, ירושלים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה