יום חמישי, 10 במרץ 2011

קרעא בקטמון הישנה

בגינה בקטמון הישנה ראיתי צמח מטפס בעל עלים ירוקים ורחבים. הצמח זחל מעלה מעלה על גבי "פיגומים" שהוכנו עבורו מקרשים ומברזלים, הפריח פרחים צהובים וכתומים, מהם צמחו פירות מאורכים ובשרניים. זוהי הקרעא / קרעה, מין דלעת ירוקה שנראית כקישוא גדול. הדלעת היא סוג צמח ממשפחת הדלועיים, שכולל צמחי גן מוכרים כגון קישוא, מלון, מלפפון ואחרים.


"דלעת" הוא גם השם העממי של כמה ממיני סוג זה, ביניהם דלעת הגינה, דלעת גדולה ודלעת השדה. הדלעת שכיחה ביותר בצבעי כתום כאשר היא בשלה ופופולרית בבישול.


בראש השנה יש כמה מאכלים שנחשבים לסמליים ומיוחדים לחג ונקראים "סימני החג". טקס אמירת ברכות ראש השנה מלווה בטעימת מאכלים שמורכבים מירקות ופירות שונים. המאכלים המיוחדים מסמלים תקווה לדברים הטובים שיאפיינו את השנה החדשה. הבקשות שמצורפות לאכילת ה"סימנים", נוגעות בשורשי הדברים הטובים לעם ישראל. הבקשות קשורות לשמו של המאכל - ה"סימן" אותו אוכלים. כל בקשה מתחילה במלים: "יהי רצון מלפניך ה` אלוקינו ואלוקי אבותינו..." ונמשכת בבקשה הרצויה.


הקרעא היא מסימני הברכות לראש השנה של עדות המזרח ולדברי רפאל וחנה, בעלי הבית והגינה, שעלו מכורדיסטן לאחר הקמת המדינה, הם מגדלים את הקרעא כדי לברך עליה בערב ראש השנה "יהי רצון... שתקרע רוע גזר דיננו, ויקראו לפניך זכויותינו". הקרעא שבצילום נשמרת עבור זרעים לשנה הבאה.


--

20.08.2010 ~ פורסם בעכבר העיר, כל העיר, ירושלים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה