יום חמישי, 10 במרץ 2011

שיני הדרקון ברחוב אגרון

אחרי החגים עברתי בכיכר צרפת, או בכינויה הרווח כיכר פריז, שמחברת את הרחובות המלך ג'ורג', אגרון, קרן היסוד, בן מיימון ורמב"ן שברחביה. ירדתי ברחוב אגרון והסתכלתי על הציפורים שהתעופפו מעל מנזר האחיות רוזרי שמעבר לחומת האבן הגבוהה מימין. בגינה ליד החומה ראיתי כמה חרוטי בטון מפוזרים בין השיחים, חלקם סדוקים ושלדי ברזל חלודים מציצים מתוכם ורובם במצב התפוררות מתקדם.


אלה אחרוני השרידים של 'שיני הדרקון' – מחסומי הנ.ט. הבריטיים שנותרו מאזור הביטחון שהוקם במרכז ירושלים (בווינגרד) עם הידרדרות המצב הביטחוני בירושלים, כשאנשי ממשלת המנדט הפכו מטרות לפעילות של המחתרות היהודיות והערביות. במהלך מלחמת העולם השנייה, המונח "שיני דרקון" (בגרמנית: Drachenzähne, שן= zähne; דרקון = Drachen) תיאר מערך של מבנים מבטון מזוין, בדרך כלל בגובה בין 90 ל-120 ס"מ, בעלי צורת פירמידה ריבועית, שנפרש במטרה לעכב התקדמות של צבא ממוכן ובפרט טנקים.


בסוף השבוע הקרוב, יתקיים הארוע השנתי של 'בתים מבפנים' בשיתופה של עיריית ירושלים. קבוצת בתים נכחדים נערכת לפעילות המחאה הקבועה שלה ובמסגרתה יערכו סיורים מקבילים לסיורים של 'בתים מבפנים', בהם ידובר בין השאר על אובדן נכסיה התרבותיים וההיסטוריים של ירושלים – אובדן ההולך וגובר מדי שנה, למרות החזות היפה שמציג פרויקט 'בתים מבפנים'. לדעתי, ראוי לשמור גם על שיני הדרקון המתפוררות, מהשרידים המנדטוריים האחרונים שנותרו בירושלים.


קישור לאתר בתים מבפנים: http://www.batim-jerusalem.org/

קישור לאתר בתים נכחדים: http://shimur.blogspot.com/


--
08.10.2010 ~ פורסם בעכבר העיר, כל העיר, ירושלים

תגובה 1:

  1. עכשיו רוכזו שם כל שיני הדרקון שמצאו בעיר והוסיפו לוחית הסבר.

    השבמחק