יום שני, 7 במרץ 2011

מנזר המצלבה

בדרכי מגבעת רם לקטמון הישנה עברתי בעמק המצלבה, שנקרא כך על שם המנזר השוכן בו. המבנה המרשים של המנזר הנראה כיום, נבנה במאה ה-11 על בסיס מבנה ביזנטי שנבנה במאה השישית. המנזר והכנסייה שבו הם מהמבנים הבודדים מימי הביניים ששרדו בעיר בשלמותם. שמם של המנזר (שבו מתגוררים כיום ארבעה נזירים בלבד - שני גברים ושתי נשים) והכנסייה, קשור למסורת הנוצרית לפיה במקום גדל עץ ממנו הכינו הרומאים את הצלב עליו נצלב ישו. ב-1948, בזמן מלחמת העצמאות, נמלט מהמנזר נזיר בודד שחי במקום והמנזר הפך בסיס לגדנ"ע ששמר במהלך המלחמה על המבנה.

באוגוסט של אותה שנה, מטוס שהמריא ממנחת רחביה התנגש בקיר החומה של המנזר בעקבות תקלה טכנית והתרסק. לוחמת הפלמ"ח זהרה לביטוב והטייס שהטיס את המטוס, עמנואל רוטשטיין, נהרגו. ראשונה הגיעה אל המטוס המרוסק רות לבית שוורץ שגרה בשכונת רחביה הסמוכה. רות הורתה לראומה אחותה לשמור על בני המשפחה הצעירים וחשה להגיש עזרה (לימים רות דיין וראומה ויצמן). עם תום המלחמה הוחזר המנזר לפטריארכיה היוונית שמחזיקה בבעלות עליו עד היום.

במטרה לחשוף את הציבור הירושלמי להיסטוריה של המבנה ולסיפוריו, נפתח במנזר בשנת 2006 בית קפה. בסמוך, חנכו הנזירים גם חנות למזכרות מעולם הנצרות. ההכנסות מועברות לתחזוקת המנזר.

-- 09.07.2010 ~ פורסם בעכבר העיר, כל העיר, ירושלים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה