יום שני, 7 במרץ 2011

בית המדרש זהרי חמה ברחוב יפו

הלכתי ברחוב יפו לכיוון מרכז העיר כשממול שוק מחנה יהודה ראיתי מבנה יוצא דופן עם שעון שמש. שעון השמש המרהיב והזמן שקפא בשעונים האחרים משכו את תשומת לבי כמו גם השלטים שתלויים עליו ועליהם כתובות ייחודיות.

המבנה הוקם על ידי ר' שמואל לוי, יהודי שעלה לישראל מארצות הברית. לוי גר בירושלים ונחשף למצוקתם של העולים החדשים במציאת מגורי קבע בעיר. בשנת 1905 הוא קנה את הבית ברח' יפו 92 במטרה להקים בו מלון שיספק לעולים החדשים מרכז קליטה נוח.

לאחר השלמת בנייתו הוא היה הבניין הגבוה ביותר בירושלים שמחוץ לחומות, וגם כיום הוא מתנשא מעל בתי רחוב יפו הסמוכים לו. שם הבניין נלקח מברכת יוצר אור שבתפילת שחרית של יום חול, שבה נאמר: "אל ברוך גדול דעה, הכין ופעל זהרי חמה".

לוי גייס כספים בארה"ב ומעל הבית בן הקומה האחת בנה שלוש קומות ובראשן עליית גג מעץ. בעליית הגג שכן בית הכנסת ובית המדרש "זהרי חמה" שנתן את שמו לבניין כולו. המלון ובית הכנסת נחנכו בשנת 1908. בראש הבניין נקבעה מערכת שעונים.

ב-1925 נפגע הבית ברעידת אדמה ובית הכנסת ובית המדרש הועברו לקומת הקרקע, בה הם פועלים עד היום. ב-1940 פרצה שריפה והעלייה נשרפה כליל. ב-1980 שיפצה עיריית ירושלים והקרן לירושלים את הבניין ושחזרה את חזית הבית, כולל השעונים (שאינם פועלים) והשלטים.

--

23.07.2010 ~ פורסם בעכבר העיר, כל העיר, ירושלים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה